VAD ÄR SEO VÄRD?
Matematiken bakom SEO-kalkylatorn?
Hur räkna vi ut värdet av organisk trafik!
SEO-kalkylatorn använder nyckeldata som sökvolym, klickfrekvens, konverteringsgrad och pris för att beräkna värdet av din organiska trafik. Beräkningarna baseras på Backlinkos analys av 4 miljoner webbplatser för att säkerställa exakthet och ge en tydlig bild av din synlighet på Google.
Se kalkylatorns uträkningsformel
Se räkneexempel
för sökord:
MATEMATIKENS FAKTORER
Matematiska formler
och faktorer som påverkar resultatet
När vi använder matematiska formler för att beräkna det estimerade värdet för en produkt eller tjänst baserat på sökvolym, CTR (Click-Through Rate), konverteringsgrad och produktpris, är det viktigt att förstå hur olika faktorer påverkar resultatet. Här är några av de viktigaste aspekterna att tänka på:
1. Avrundning och precision
Matematiska formler kräver ofta avrundning för att presentera resultaten i en lättförståelig form, särskilt när vi arbetar med stora siffror eller procenttal.
Exempel: Månadsklick avrundas till närmaste heltal för att matcha faktisk trafik från en sökmotor.
2. Konverteringsgradens betydelse
Konverteringsgraden, andelen besökare som blir kunder, påverkar lönsamheten. En hög konverteringsgrad innebär fler köp av produkten eller tjänsten, vilket ökar intäkterna direkt.
Praktiskt exempel: En hemsida med en konverteringsgrad på 2% istället för 1% fördubblar antalet kunder från samma trafik.
3. Säsongsvariationer
Tiden på året påverkar ofta efterfrågan på olika produkter och tjänster:
Praktiskt exempel: Även om sökvolymen för “skidor” kan vara hög under vintern, är den nästan obefintlig under sommarmånaderna. Därför är det viktigt att förstå säsongsvariationer när man tolkar beräkningarna.
4. Konkurrens och CTR
CTR (Click-Through Rate) är starkt kopplad till din placering på sökmotorer som Google:
Ju högre placering din sida har, desto större del av sökvolymen kan du förvänta dig. Att optimera för SEO (Search Engine Optimization) är avgörande för att maximera trafik och intäkter.
Se exempel för
olika tjänster och produkter
Sammanfattning
Analys
Beräkningarna är en bra start för att förstå potentialen i en produkt eller tjänst, men de är beroende av flera variabler:
Genom att kombinera dessa faktorer med datadriven analys och kontinuerlig optimering kan du säkerställa att dina estimerade värden är både realistiska och användbara för att fatta beslut.
Olika exempel vad sökord är värda
Värdering av sökord
Här har vi räknat på olika sökord, se exempel nedan är värt.
Beräkningar för Malmö
Laddbox
effekt = spänning × ström
Med denna formel kan vi räkna ut laddeffekt i kW för laddboxar.
Värmepump
COP = värmeeffekt / tillförd effekt
Denna formel används för att beräkna värmepumpens verkningsgrad (COP).
Biltvätt
vattenförbrukning = antal bilar × vatten per tvätt
Formeln hjälper till att uppskatta vattenförbrukningen vid biltvättar.
Beskrivning
Varje beräkning är designad för att ge dig tydliga insikter i effekt, verkningsgrad och resursförbrukning. Se till att använda rätt enheter för bästa noggrannhet.
Uträkningsformel för värmepump
Här har vi räknat på olika sökord, se exempel nedan är värt.
Matematiska formler
Beräkningssteg | Matematisk formel | Resultat |
---|---|---|
1. Månadsklick | Math.round(searchVolume × CTR) | 4,588 klick |
2. Månadskunder | Math.round(monthlyClicks × (conversionRate / 100) * 100) / 100 | 45.88 kunder |
3. Månadsvärde | Math.round(monthlyCustomers × productPrice) | 412,461 kr |
4. Årsvärde | Math.round(monthlyValue × 12) | 4,949,534 kr |
Ingångsvärden
Parameter | Värde |
---|---|
Sökvolym (searchVolume) | 14,800 |
CTR (placering 1, 31%) | 0.31 |
Konverteringsgrad (conversionRate) | 1% = 0.01 |
Produktpris (productPrice) | 8,990 kr |
Resultat
Värde | Belopp |
---|---|
Estimerat värde per månad | 412,461 kr |
Estimerat värde per år | 4,949,534 kr |
Uträkningsformel för laddbox
Här har vi räknat på sökordet ”laddbox” vad sökordet är värt.
Matematiska formler
Beräkningssteg | Matematisk formel | Resultat |
---|---|---|
1. Månadsklick | Math.round(searchVolume × CTR) | 2,511 klick |
2. Månadskunder | Math.round(monthlyClicks × (conversionRate / 100) * 100) / 100 | 25.11 kunder |
3. Månadsvärde | Math.round(monthlyCustomers × productPrice) | 125,299 kr |
4. Årsvärde | Math.round(monthlyValue × 12) | 1,503,587 kr |
Ingångsvärden
Parameter | Värde |
---|---|
Sökvolym (searchVolume) | 8,100 |
CTR (placering 1, 31%) | 0.31 |
Konverteringsgrad (conversionRate) | 1% = 0.01 |
Produktpris (productPrice) | 4,990 kr |
Resultat
Värde | Belopp |
---|---|
Estimerat värde per månad | 125,299 kr |
Estimerat värde per år | 1,503,587 kr |
Uträkningsformel för biltvätt Malmö
Här har vi räknat på sökordet ”laddbox” vad sökordet är värt.
Matematiska formler
Beräkningssteg | Matematisk formel | Resultat |
---|---|---|
1. Månadsklick | Math.round(searchVolume × CTR) | 496 klick |
2. Månadskunder | Math.round(monthlyClicks × (conversionRate / 100) * 100) / 100 | 4.96 kunder |
3. Månadsvärde | Math.round(monthlyCustomers × productPrice) | 1,438 kr |
4. Årsvärde | Math.round(monthlyValue × 12) | 17,261 kr |
Ingångsvärden
Parameter | Värde |
---|---|
Sökvolym (searchVolume) | 1,600 |
CTR (placering 1, 31%) | 0.31 |
Konverteringsgrad (conversionRate) | 1% = 0.01 |
Produktpris (productPrice) | 290 kr |
Resultat
Värde | Belopp |
---|---|
Estimerat värde per månad | 1,438 kr |
Estimerat värde per år | 17,261 kr |
Trafikens påverkan på köp
Analys av trafik och konverteringsgrad
När vi analyserar webbtrafik och försäljning är det viktigt att förstå hur olika faktorer påverkar resultatet. Här utgår vi från ett exempel där 1,000 personer söker efter en produkt. Med en CTR (Click-Through Rate) på 31% klickar 310 personer sig vidare till hemsidan. Om konverteringsgraden varierar mellan 1% och 34%, leder detta till olika antal köp och intäkter.
Beräkningar
Här är de beräknade resultaten för olika konverteringsgrader:
Konverteringsgrad (%) | Antal köp | Intäkt (kr) |
---|---|---|
1% | 3 | 3,000 |
10% | 32 | 32,000 |
20% | 64 | 64,000 |
34% | 109 | 109,000 |
Diagram
Antal köp baserat på konverteringsgrad
Slutsats
Diagrammet visar tydligt hur en högre konverteringsgrad kan påverka antalet köp och intäkterna. Även små förbättringar i konverteringsgraden, som att optimera hemsidan eller förbättra produktbeskrivningar, kan ha en betydande inverkan på resultatet.
Uträkningsformel
Uträkningsformel för kalkylatorn
Beräkningssteg | Matematisk formel |
---|---|
1. Månadsklick | monthlyClicks = Math.round(searchVolume × CTR) |
2. Månadskunder | monthlyCustomers = Math.round(monthlyClicks × (conversionRate / 100) * 100) / 100 |
3. Månadsvärde | monthlyValue = Math.round(monthlyCustomers × productPrice) |
4. Årsvärde | annualValue = Math.round(monthlyValue × 12) |
Dessa formler används för att beräkna estimerat värde baserat på sökvolym, CTR, konverteringsgrad och produktpris. Alla mellanresultat avrundas med `Math.round()` för att matcha kalkylatorns logik.
Matematisk formel Värmepump
Uträkningsformel för värmepump
Beräkningssteg | Matematisk formel | Resultat |
---|---|---|
1. Månadsklick | Math.round(searchVolume × CTR) | 4,588 klick |
2. Månadskunder | Math.round(monthlyClicks × (conversionRate / 100) * 100) / 100 | 45.88 kunder |
3. Månadsvärde | Math.round(monthlyCustomers × productPrice) | 412,461 kr |
4. Årsvärde | Math.round(monthlyValue × 12) | 4,949,534 kr |